Ръчното
плетиво има богата, многовековна история. То съществува, откакто хората си
изработват дрехи. В последните два века обаче, благодарение на развитието на
технологиите, от една страна и на медиите – от друга, техниките и стиловете на
плетене се разнообразяват изключително много. Днес, в ерата на интернет,
обменът е свободен и интензивен. И все пак, не всичко в изкуството на плетенето
е широко познато.
Ще ви разкажа
за някои интересни, по-малко познати техники на плетене. При някои от тях има и
съчетаване с други текстилни изкуства.
Фрийформ /скрамбъл/ е стил в плетенето
на една кука, който дава възможност майсторката да развихри въображението си.
При него в неправилни форми се съчетават елементи, изплетени от прежди с
различна текстура и цвят, включително и такива с ефекти. Използват се
най-различни мотиви и бримки. Доста често има обединяваща тема, например цветя
или морско дъно. Обикновено изделието е с подчертан релеф. Възможно е да бъде
много пъстро или да съчетае в себе си няколко нюанса на един и същ цвят. При
фрийформ се търси единство в разнообразието. Талантливият творец ще успее да
създаде истинска картина със своите прежди, така че срещата с подобно плетиво
да бъде незабравима. В стил фрийформ може да се изплете всичко, тъй като
отделните части са малки и се прикачат една към друга както е нужно , за да се постигне необходимата форма. При
този начин на плетене елементите се съединяват плътно или направо се плетат
един от друг.
Чанта фрийформ - лична колекция |
Не е така при
ирландската дантела. За нея не може
да се каже, че е малко позната, напротив. Тя е една от най-популярните в днешно
време дантели, тъй като се изработва сравнително лесно на една кука, а не
отстъпва по красота на старовремските творения, плетени със совалки и игли.
Също като фрийформ, ирландската дантела се състои от отделни елементи. Само че
тук майсторите се придържат към характерните мотиви. Обикновено тази дантела е
едноцветна или с малко на брой аристократично съчетани цветове. Разнообразието
на видовете конци също е по-малко. Най-често в такъв стил се изработват фини
изделия – блузи, рокли, дори булчински воали, затова за тях се използват нежни,
тънки конци. За разлика от фрийформ, елементите тук са разположени на
разстояние и съединени помежду си с красива мрежа, изплетена с кука или с игла.
За да се съединят правилно частите, те се прикрепят с карфици върху достатъчно
твърда, но пробиваема основа /например дебел дунапрен/, с лицето надолу.
Трудничко се плете мрежа с такива ограничени движения, но пък резултатът си
заслужава.
Ирландска дантела - лична колекция |
Поанлас /френска, румънска дантела/
съчетава в себе си плетене на една кука и плетене с игла. Първоначално се
изплита достатъчно количество шнур на една кука. Той се изработва лесно и служи
за основа на плетивото. Моделът се начертава върху парче плат или хартия и
шнурът се разполага по очертанията, като се тропосва и съединява, където е
нужно. Следва запълване на кухите части с конец и преплитане на този конец с
помощта на игла по такъв начин, че да се получи едно невероятно ювелирно
изделие.
Поанлас - www.zhenomania.ru |
Ако видите
чанта, шал или шапка с огромни бримки, преплетени на групи по няколко, това е
техниката брумстик. При нея бримките
се нанизват върху много дебела кука или друг подходящ предмет /линийка, банкова
карта/. Така те стават много големи, а при последващото им изплитане в групи по
няколко наведнъж се получават красиви фигури.
Брумстик - www.veneza.ru |
Като говорим
за големи бримки, напоследък е на мода плетенето
с ръце. Производителите откликват на всяка нова идея и на пазара може да се
намери много дебела прежда, която е подходяща за работа в такъв стил. Нищо особено
няма тук, при издърпването на нишката се възпроизвежда движението на куките. А
който не иска да работи със свръхдебели конци, може да си купи така наречената
Т-шърт прежда. Или да си я приготви сам, от старите си тениски. Освен за
плетене с ръце, такава „прежда“ може да се ползва за изработване на
импровизирани домашни килимчета. Ивиците плат се прикрепят една към друга, като
се оплитат със здрав конец. Килимчето може просто да прилича на вита баница, но
с повече въображение може да стане и истинско произведение на изкуството.
Не можем да
не споменем и амигуруми – изкуството
да се изработват плетени на една кука триизмерни кукли. Корените му са японски,
но то отдавна шества по целия свят. Назовете който и да е анимационен герой и
почти със сигурност ще можете да го намерите в интернет – изплетен като
амигуруми фигурка. Всяка майсторка има свои тайни и свои авторски схеми.
Куклите варират от стилизирани и много изчистени образи, до истински плетени
скулптури, повтарящи всяка подробност на оригинала. Представете си например
зайче в кошничка, а около него розички – и всичко това високо 10 см. Да,
определено кученцата, котенцата и зайчетата преобладават. Но съм виждала и
еротични фигурки, и герои от филми на ужаса…
Амигуруми - лична колекция |
Все
по-популярен напоследък става тунизийският
стил на плетене. При него се използва кука с кукичка на върха, но тя е
дълга. Тунизийското плетиво съчетава елементи от плетенето на една и на две
куки. При всеки ред в едната посока бримките се вземат на куката, а после
плетачката се връща в обратната посока и ги изплита така, че да ги затвори.
Оригиналното тунизийско плетиво е пъстро и красиво, майсторките изработват по
този начин всичко, което другаде се прави на една или две куки – дрехи,
килимчета, покривки и какво ли не. Интересно е, че по-малки елементи могат да
се изплетат в тунизийски стил с малка кукичка. Такива често се използват като
съставни части на ирландската дантела, тъй като имат много красив релеф.
Тунизийско плетиво - www.perchica.ru |
Интересно е
да се знае, че някои техники, за които се употребява думата „плетене“ всъщност
не са плетиво. Това са плетенето на
мрежи и макрамето. При тях не се
образуват бримки, а възли, които са с доста по-различна форма и начин на
постигане. Те са умения, чиито корени се крият в древността и са свързани с две
неща – възловото писмо и мореплаването. Едва ли някой може да каже доколко
двете са свързани помежду си, но най-вероятно са. Древният човек е търсел
практичност в изработваните предмети, но също така се е опитвал и да си осигури
мистична закрила в опасните начинания. Съчетанието от двете родило цяла система
от възли, които били използвани при всякакви видове транспортни средства и
примитивни уреди – от корабите до каруците. Често, когато искаме да кажем за
нещо, че е здраво закрепено, казваме „вързан на троен моряшки възел“. Но едва ли
знаем как наистина се прави такъв възел. Днес тези техники са познати на
скаутите и на любителите на някои екстремни спортове. И на майсторите на
макраме.
Ето и няколко
текстилни изкуства, които не са плетиво, но също ползват като материал различни
видове прежди. Мисля, че ще ви бъде интересно да се запознаете с тях.
Ганутел е техника, при която нишките се усукват в
рамка от тел, докато я запълнят изцяло или частично. Такава рамка се изработва
за всеки отделен елемент от изделието, например листо на цвете. За да се
закрепят добре нишките, телта първо се навива като пружинка, а после й се
придава формата на елемента. Конците се вмъкват между завивките на телта, като
същевременно се подреждат по специфичен начин, който придава на творението
красота и позволява по-добре да се имитират оригиналите. С ганутел най-често се
изработват декорации и бижута. Някои по-елементарни изделия могат да се
изработят от напълно неопитни хора. Но, разбира се, като при всяко изкуство, и
тук има висш пилотаж.
Ганутел - www.luckytoys.ru |
Японското
изкуство темари изумява със своя
финес. Най-простичко, то представлява бродерия върху текстилна топка. Топките
се правят от остатъци от стари кимона и се използват за игра. Изработването е
едновременно простичко и много, много сложно. Виждайки тази красота, човек
трудно би повярвал, че се започва с това, да се смачка ненужно парче плат на
топка и да се омотае с прежда. Аз опитах веднъж, макар да не стигнах до края. С
учудване установих, че дори и без никакъв опит, след достатъчно навиване на
преждата, топката се получава с правилна форма. След преждата, отгоре се
намотават по-фини конци в същия цвят. Целта е да се получи идеално гладка
повърхност. За да може бродерията да има съвършена форма, площта на кълбото се
оразмерява с помощта на най-обикновена ивица хартия и забиване на карфици на
определени места. Резултатът е по японски прекрасен.
Темари - www.goblenite.net |
Разнообразието
в света на плетивата е огромно. Един хендмейдър може с години наред да изучава
различни техники и пак няма да знае всичко, нито пък ще може да реши кое е
„неговото“ изкуство. Аз самата проучвах и опитвах дълго време и все още се
чувствам като в богато заредена сладкарница.
За мен беше удоволствие да споделя с вас част
от наученото.
Няма коментари:
Публикуване на коментар